煩悩の炎と推しの悲しみ / Flames of Bonpu and the Sadness of a Favorite

にじさんじの奈羅花女史が卒業する、というニュースが流れてきました。ネット上には、一部「ストーカー被害が原因ではないか」という憶測も流れています。過去に、「にじさんじの夢月ロア女史が休止する、どうやら誹謗中傷やストーカーに遭ったらしい、裁判するとか」という話を聞いた時、私もたまらない寂しさを覚えたものです。奈羅花女史がおなじくそのような被害に遭ったのか?真偽のほどは分かりません。ただ、Vチューバーのストーカー被害、というたぐいの話は、誤解を恐れず言えば、悲しいかな「もはやテンプレ化してしまった話」になっています。

私が注目したいのは、直接関係のない人たちが「推し」のためと称して怒りを振り回す現象です。推しの悲しみを自分のことのように感じ、怒りの言葉を連ねて陶酔する。これこそ現代ネット空間のもっとも厄介な煩悩の現れではないでしょうか。

仏教的に言えば、これは三つの煩悩が重なった状態です。まず、「推し=自分」という同一化の我執。次に、「怒りによって正義を感じる」瞋恚(しんに)。そして群集心理による痴(ち)、思考停止の快楽です。怒りが拡散するほど、正義感は幻想に変わり、自己陶酔の舞台ができあがります。

もちろん、ファンの感情として怒ること自体は、誰にでもある事です。それだけで済まさず、「ああ、私は怒りに酔っているな 少し危うい状態だな」と自覚することが大切です。推しの悲しみと自分の怒りを分けて観ることができたとき、私たちは煩悩に飲み込まれず、少し自由になれます。

奈羅花女史の卒業も、ファンの怒りも、人間の煩悩と共にある現実です。怒りに巻き込まれる前に、一呼吸置き、己の煩悩の炎をみつめる。そこにこそ、南無阿弥陀仏の救いが届くのかもしれません。こうした騒ぎに便乗する動きもあるかもしれません。冷静に状況を見守ることをおすすめします。

なまんだぶ、なまんだぶ、なんまんだぶ…

Naraka, a virtual YouTuber from Nijisanji, is reportedly graduating. On the internet, some speculate it might be due to stalking. In the past, when I heard that Nijisanji’s Rora Yumezuki took a break due to harassment and stalking, possibly even going to court, I felt an overwhelming sadness. Did Naraka suffer similarly? The truth remains unclear. Yet frankly, stalking incidents in the VTuber world have sadly become almost a cliché.

What interests me more is how unrelated people unleash anger in the name of their favorite. They feel the sadness of their favorite as if it were their own, writing furious posts and becoming intoxicated by their outrage. This, I think, is one of the most troublesome manifestations of human bonpu in the modern internet world.

From a Buddhist perspective, this is the overlap of three bonpu. First, identification with the favorite, mistaking "the favorite" for part of oneself. Second, wrath (shinni), the feeling of righteousness through anger. Third, stupidity (chi), the pleasure of mindless crowd psychology. The more anger spreads, the more this sense of justice becomes an illusion, creating a stage for self-intoxication.

Of course, feeling anger as a fan is natural. But it is important not to stop there: one should recognize, “Ah, I am intoxicated by my anger; this is a little dangerous.” When we can distinguish the sadness of our favorite from our own anger, we are less swallowed by bonpu and become a little freer.

The graduation of Naraka and the fans’ anger are realities that coexist with human bonpu. Before being swept up in anger, pause, and observe the flames of your own bonpu. In that very moment, perhaps the salvation of Namu Amida Butsu reaches us.

There may be attempts to capitalize on such commotion. It is best to calmly observe the situation.

Namandabu, namandabu, namandabu…

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